tirsdag 30. oktober 2012

Staff votter

 Oppdaget  på uformelt et møte sted for folk som driver med håndarbeid,
 at det var veldig mange som har strikket Staff votter.
Det vekket nysgjerrigheten min.
Jeg så mange fine eksemplarer, og garnet som ble brukt  hadde jeg i det rikholdige lageret mitt.
 Det var mange som skrev at disse vottene har super passform
i tillegg går det raskt og strikke
og det liker vi, så da var veien inn på garnlageret relativt kort 
Damen som har laget mønsteret mirrevirre ,
Opprinnelsen til vottene er et lue mønster.
som har vært veldig populært lenge.
Det er jo alltid fint med votter som matcher luen.
Og da var designeren så grei at hun laget et mønster på votter også

 Og det er et supert mønster.
I følge mønsteret skal de strikkes på pinne nr. nr 5,5.
Jeg valgte å bruke pinne 4,5
slik at vottene blir litt tettere
 Siden jeg brukte tynnere pinner måtte jeg modifisere litt 
i forhold til antall masker.
Strikket de grå først og de ble akkurat passe til meg
som har en liten damehånd. 
De lilla har 40 masker på vrangborden
og 44 masker på mønsterdelen.
De er nok bedre til en passe stor damehånd.
Jeg brukte litt mer enn 100 g 
Vottene er strikke i Drops Nepal 
Et ypperlig garn til blant annet votter.
Ingen ulempe at garnet i utgangspunktet ikke er så dyrt,
men akkurat nå er det alpakka- salg hos Drops forhandlere.
Så vottene kommer på ca 40 kroner. 
Garnet består av både ull og alpakka.

Jeg er veldig fornøyd med vottene.
De er varme, passe faste og myke

10 kommentarer:

  1. De ble veldig fine:-) Jeg har også latt meg inspirere på uformelt og kjøpt garn til disse vottene - må bare få ferdig noe annet jeg også lot meg inspirere til;-) Takk for svar ang. calorimetryen - det skal jeg prøve meg på! Hjertelig hilsen Hanne. PS! Er imponert over produksjonen din!

    SvarSlett
  2. Sikkert all god grunn til å være fornøyd med disse, de ser virkelig fine ut! Takk for inspirasjon! ;O)

    SvarSlett
  3. Kjempefine:) Har også et slikt par på pinnene og planlegger 3 til:) De er veldig gode på hånda, fine å se på og raske og morsomme å strikke! Kan vel ikke bli bedre enn det?!

    SvarSlett
  4. Disse vottene er supre! Raske og strikke, og artige gaver også! Kanskje jeg må få laga meg litt flere?? Veldig flott i lilla og grått:)

    SvarSlett
  5. Så fine disse vottene var!! Og jeg likte også marius-scull-luene dine :) Jeg har strikket samme mønster i grytekluter :)
    legger meg som følger jeg, her var det masse fint!

    Ønsker deg en fin torsdag, og etter hvert en god helg.

    SvarSlett
  6. Disse var fine! Det er vel mange som behøver kjappe og enkle prosjekt nå opp mot jul vil jeg tro:)

    SvarSlett
  7. Disse var fine! Det er vel mange som behøver kjappe og enkle prosjekt nå opp mot jul vil jeg tro:)

    SvarSlett
  8. Disse var fine! Det er vel mange som behøver kjappe og enkle prosjekt nå opp mot jul vil jeg tro:)

    SvarSlett
  9. Flotte votter! Så fint lilla og grått var sammen...ikke at vottene skal brukes sammen (en av hver, hihi) - men det var bare så fint! :)

    Og jeg hadde jaggu glemt at Nepal er i Alpakka-kategorien og derfor på tilbud! Sukk, og så jeg som gikk litt amok på merino-salget... ;)

    Ha ei fin helg
    Klem

    SvarSlett
  10. Så stilige vottar! Ser lurt og fint ut å bruke tynnare pinnar,
    då kjem mønsteret tydelegare fram også.
    No blir Raverly-favoritt-lista mi endå lenger, gitt!
    Kanskje blir dette årets julegåve?

    SvarSlett

Så hyggelig at du tok deg tid til å legge igjen en kommentar hos meg.
Det setter jeg veldig pris på :-)